архітектура
дизайн інтер’єрів
дизайн меблів
предметний дизайн
технології
мода
мистецтво
ілюстрації
графіка
фотографії
Головна » архітектура, БІОГРАФІЇ, СТАТТІ

Оскар Німейєр та його культова архітектура

четвер, 17 Березень 2011, Переглядів: 4,266

Оскар Німейєр та його творінняXX століття, незважаючи на всю його неоднозначність і трагічність, подарувало людству чимало геніїв мистецтва. Мабуть, останнім з геніїв, хто бачив практично все минуле століття, залишився великий бразильський архітектор Оскар Німейєр. Правда, є певна кількість скептиків, які не вважають архітектуру мистецтвом – але їх думка змінюється, як тільки вони бачать творіння бразильського маестро заліза і бетону.

Оскар Німейер ((португальською) Oscar Ribeiro de Almeida de Niemeyer Soares Filho)  народився 15 грудня 1907 року в Ріо-де-Жанейро у впливовій забезпеченій сім’ї. Юність і молодість Оскара нічим не відрізнялася від молодості більшості багатих жителів Ріо, і пройшла в веселощах і танцях. У 1928 році Оскар одружився на Анніті Бальдо, дочці італійських іммігрантів. Забігаючи вперед, варто сказати, що Оскар і Анніта прожили в шлюбі 76 (!) Років, аж до смерті останньої в 2004 році. Дитина у подружжя був тільки один, дочка Ганна Марія, зате онуків 5, правнуків 13, а праправнуків на сьогоднішній день налічується п’ятеро.

Німейєр вже в молодості визначився з тим, в чому ж полягає його покликання – в 27 років він закінчив Національну художню школу за фахом інженер-архітектор. Двома роками раніше він став співпрацювати з відомим бразильським архітектором Лусіо Костою. Саме під його керівництвом Оскар зробив перші кроки на архітектурному поприщі. Німейєр став одним з основних проектувальників будівлі міністерства освіти і охорони здоров’я, який став після закінчення будівництва у 1943 році одним з перших у світі будинків нового індустріального стилю. Першою ж по-справжньому самостійною роботою майстра став бразильський павільйон на Всесвітній виставці 1939 року в Нью-Йорку.

У середині 1950-х років архітектор почав розробку свого, мабуть, самого знаменитого проекту, цілого комплексу урядових і громадських будівель в столиці держави, місті Бразиліа. Багато в чому завдяки архітектурним знахідкам Німейера (а також оригінальному плануванні міста) Бразиліа до цих пір вважається своєрідним містом-музеєм або містом-галереєю під відкритим небом.

Оскар Німейер ніколи не приховував своїх лівих політичних поглядів і в 1945 році відкрито вступив у Комуністичну партію Бразилії. Через це в 1960-і роки він був змушений покинути країну і переїхати до Франції, так як до влади в Бразилії прийшли праворадикальні сили. Однак до 70-х років політична обстановка змінилася і Оскар повернувся на батьківщину. Протягом останніх десятиліть і до теперішнього часу Німейєр не залишав роботу і спроектував безліч будівель по всьому світу. Починаючи з 1970-х років професійні та загальнокультурні кола всього світу визнали безсумнівний талант бразильського архітектора, що виразилося в безлічі присуджених йому премій і нагород. У 2005 році, у віці 98 років, Німейер знову одружився, на цей раз на своїй секретарці, яка молодша за нього на 38 років.

Список будинків, побудованих Оскар Німейєр, величезний. При настільки великій кількості творінь доречно не називати окремі будівлі, а виділити етапи творчості великого майстра, благо більш ніж 70-річний термін його робочої активності дозволяє це зробити. Отже, фахівці виділяють кілька етапів у розвитку архітектурної концепції Оскара Німейера.

Перший етап – 1940-1943 роки. У цей час Оскар бере участь у створенні ряду урядових будівель, в яких поєднуються як власне бразильські, так і універсальні елементи, властиві йому, за словами самого майстра, несподівана гра прямих і вигнутих ліній. Вже тоді Німейєр зміг вирішити непосильне для багатьох сучасних архітекторів завдання по успішному поєднанню формальних елементів і функціональних композиційних принципів в об’єднаних конструкціях.

Другий етап – 1943-1953 роки. Для цього часу для творчості Німейера характерний пошук нових художніх можливостей, що призвело до певного органічного формалізму. Намічається виразна тенденція до привнесення в архітектуру поетичних мотивів, з’єднання архітектури зі скульптурою і поєднання будівель з природним ландшафтом. Крім цього, велику увагу майстер приділяв розвитку своїх інженерно-технічних можливостей, вивчення можливостей використання в будівництві нових матеріалів, перш за все залізобетону.

Третій етап – 1953-1965 роки. Цей етап охоплює час роботи Оскара над архітектурним ансамблем міста Бразиліа. Після періоду «затишшя» і пошуків власної манери Німейєр різко йде від традиційної архітектурної культури першої половини XX століття і стає своєрідним експресіоністом у будівництві. Ряд будівель в Бразиліа (кафедральний собор, будівля Національного конгресу, палац правосуддя, будівля прокуратури і так далі) з’явилися немов віддзеркаленням паралельної реальності, глибин людської підсвідомості, якогось магічного ритуалу. Абстрактність і символізм побудованих менше півстоліття тому будівель Бразиліа поставили їх в один ряд з архітектурними пам’ятками, які мають тисячолітню історію.

Четвертий етап – 1965-1989 роки. Після вимушеного переїзду до Європи Німейєр пильніше знайомиться з архітектурною спадщиною античності, що призводить до нового щабля у його творчості. Оригінальність ідей та неординарність форми не зникають, але тепер вони не просто акт самовираження художника. Тепер архітектурні нововведення Німейера набувають більш суворі технічні тони і більш яскраво виражену громадянську позицію творця – він створює не просто красиві будівлі, він створює будівлі для суспільства, для народу. Це абсолютно очевидно при ознайомленні зі штаб-квартирою французької компартії в Парижі або з будинком культури в Гаврі.

П’ятий етап – з 1989 року по наші дні. Тепер майстер відточує свій творчий почерк, продовжуючи з’єднувати в проектах на будівництво індивідуальний символізм і підкреслено суспільний характер споруд. Оскар дещо охолов до суспільно-політичних будівель, звернувши основну увагу на культурні і меморіальні споруди (наприклад, будівля Музею сучасного мистецтва в Нітероя або меморіал «Латинська Америка» в Сан-Паулу). Новими рисами стали повернення до використання національних елементів та розширення масштабів будівництва, створення великих об’єктів, що включають в себе комплекси будівель.



Подібні публікації:

  1. Живий класик світової архітектури Оскар Німейер госпіталізований
  2. Ле Корбюзьє (фр. Le Corbusier)
  3. Фріденсрайх Хундертвассер та його Казкові будинки
  4. Сучасна архітектура: стилі, історія, розвиток, будівництво.

Залиште свої враження!



z